In mei 2016 vinden voor de vierde maal de Nationale Inbraakpreventie Weken (NIPW) plaats, een initiatief van de gelijknamige stichting. Een vier weken durende campagne waarin het onderwerp ‘inbraakpreventie in Nederland’ telkens weer op de kaart wordt gezet.
NIPW voert tweemaal per jaar campagne, in mei en november. In die periodes zoekt NIPW actief publiciteit in de media. Dit bewerkstelligen we door de resultaten van onderzoeken die we doen naar buiten te brengen. Zo deed NIPW in 2014 onderzoek naar de gevolgen van een (poging tot) inbraak op de slachtoffers. De cijfers lieten zien dat een inbraak een enorme emotionele impact heeft. Een inbraak overkomt mensen en veroorzaakt een flinke inbreuk op hun privacy, veiligheidsgevoel en zelfs kwaliteit van leven. Na het meemaken van een inbraak of poging daartoe daalt het gevoel van veiligheid in de eigen woning gemiddeld van een 7,8 naar een 6,0.
In april 2015 voerde NIPW opnieuw een onderzoek uit. Deze keer vroegen we onder meer op welke manier slachtoffers zich proberen te beschermen tegen een inbraak. Dit leidde wederom tot opvallende inzichten; onder andere dat bijna de helft van de ondervraagden (46%) een ‘verweermiddel’ in huis heeft, speciaal bedoeld voor het geval zij een inbreker tegen het lijf lopen. Beide onderzoeken leverden zeer veel publiciteit op, waardoor we inbraakpreventie voor langere tijd actief onder de aandacht brachten.”
Zorg voor een goede alarminstallatie, Cosec kan u goed adviseren wat de mogelijkheden zijn.